Пам'ятка учням №8

Як писати твір компаративного спрямування



1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.

2. Визначте головну ідею твору.

3. Складіть план, доберіть епіграф, що відповідатиме темі твору та розкриватиме його головну думку.

4. Визначте, що об'єднує та відрізняє твори, які ви аналізуйте.

5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів використайте для аргументації своєї думки.

6. Порівнюючи твори, дбайте про композиційні засоби викладу думок, а саме: 

1) інтригуючий початок;

2) послідовне розташування тези;

3) хід роздумі у формі „запитання-відповідь";

4) контрастне зіставлення аргументів;

5) експресивний висновок.

7. Викладаючи у творі власні думки, пам'ятаєте, що вони мають бути пов'язані з його темою та головною ідеєю.

8. Звертайте увагу на співмірність частин твору.

9. Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов'язане з наступним.

10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно, не була двозначною. Запорукою успіху під час написання творчих робіт різних видів є глибоке осмислення теми твору. їх можна розподілити таким чином:



- тема поняття (вона не містить прямих рекомендацій щодо ідеї твору. Учень має самостійно з'ясувати проблему, що криється у формулюванні у темі творчої роботи, та розв'язати її. Наприклад, тема-поняття «Образ Григора Замзи в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення» не дає якихось «підказок» щодо розв'язання проблеми, яку має розкрити учень під час написання цієї творчої роботи);

- тема-запитання (вона теж не розкриває ідею творчої роботи, але вказує на шлях розв'язання проблеми, порушеної у творі. Так, відповідаючи на такі теми-запитання, як «Страждалець за людство чи невдалий Наполеон?» за романом Федора Достоєвського «Злочин і кара» чи «Хто ви – дон Кіхот Ламанчский?» за романом Мігеля Сервантеса, школярі самостійно мають визначити свою позицію, висловити та розкрити ідею творчої роботи);

- тема-твердження прямо вказує на ідею твору, наприклад, тема за романом Альбера Камю «Чума», висловлена цитатою з тексту «Єдине, що для мене цінне, - це померти чи жити тим, що любиш».